Sämsta skörd någonsin!

Denna sommar har verkligen satt en på prov på många sätt. Först med sin långa kalla och blöta vår som verkade aldrig ta slut, men lagom till att vi skulle iväg på vår semester så satte sommaren igång med buller och bång riktigt ordentligt denna gång! Jag följde upp vädret när jag kunde under resans gång och insåg snabbt att vi inte skulle få en bra skörd i år och så blev det. alla vaxbönor ruttnade bort under våren utom 4-5 plantor, lika så de gröna bönorna. Majrovorna hade alla gått i blom och frö när vi kom hem från smestern och slutat växa, så bara en handfull rovor kommer att kunnas skörda. Rosenbönorna kommer ej (tror jag) att orka ge frukt efter en sådan sen blommning men morötterna tycks ha klarat sig bra. Potatisen ser bedrövlig ut. King Edward ser sjuk ut och jag har provgrävt upp några plantor igår och skörden är löjligt liten med små potatisar. Medans Asterix potatisarna ser friska ut men likadant där när det gäller storleken och antalen som King Edward.😦 Löken har gått ganska bra men de blir aldrig lika stora som jag odlade dom i Enköping eller Stockholm. Klimatet är nog det bästa här uppe för dom. Alla mina vita smyltron kom och gick när vi var på semestern så dom missade vi totalt i år och tomaterna i växthuset har tagit lång tid på sig i år dem med. De håller på nu med att ge frukt och vi tror ej att det blir något att ta hand om i år utan vi tar de som är klara varje dag och äter dom direkt eller till maten. Gurkorna ruttnade bort alla i år för första gången. Har ej varit med om det förut. De fick spinn och dog. Cayenne peppar’n tycks gå bra i alla fall medans den vanliga paprikan åter igen ruttnade bort😦 SUCK! Får se hur vi gör nästa år med odlingen. Hela trädgården till att börja är ren sand vilket gör odligen svår till att börja med och de upphöjda bäddarna vi har är ej så djupa som jag velat så det blir som det blir. Jag tror att en ellr två av bäddarna på själva tomten kommer att få gå tillbaka till gräsmatta eller så gör jag om dom till rabatter för snittblommor. Det är helt enkelt ej bra platser att odla på. Istället satsar vi på köksträdgården istället som har mest sol och försöker göra det vi kan där istället. Råga på allt detta så är det min sista dag som anställd idag och jag är åter igen arbetslös från och med i morgon. Det känns inte bra alls att åter igen behöva slåss med Arbetsförmedlingen och allt det har med att göra för att få tag på nytt jobb och att få sin A-kassa och betala sina räkningar. Livet känns ganska så tungt just nu. Får se possitivt på det hela istället genom att säga att nu har jag tid med trädgården och odlingen bättre😉 Skämt-å-sido, det blir nog att flytta igen för att få tag på jobb och denna gång tänker vi dra söder ut av så många olika skäl utom fler jobbtillfällen. Vi har vänner där och nära till Europa där vi har fler vänner. Vintrarna ej lika hårda och bättre odlingsklimat😉

Tiden får visa vad som händer. Ha en bra dag och var glad över att du har ett jobb att gå till.

/Diana

2 responses to this post.

  1. Jättetrist med trädgården men allra tristast måste vara det här med jobbet! Utan jobb så är det knepigt!!
    Å andra sidan kanske ni gör rätt i att flytta söderut. Precis som du säger så är det betydligt närmare till kontinenten och dessutom betydligt trevligare klimat.
    Här har vi visserligen långt till fastlandet (vilket passar oss perfektt) men oj, vilken skillnad på klimatet mot Stockholm. Kanske inte så mycket på våren och sommaren, men här håller sommaren på långt in i september. Sen brukar vi ha långa varma höstar – underbart!
    I morgon bitti åker vi färjan (3 timmar) till Oskarshamn för att spendera en semestervecka på fastlandet. Ska bli jättekul!
    KRAM❤
    Susie

    Svara

    • Jo du Susie, Jobbet svider verkligen hårt. Har just kommit hem från stan då min boss tog mig up på middag med deras ekonom som också var med. Himla trevligt men det var svårt att vara glad och svårt att äta maten. Men livet får gå vidare. Vi har ju så många vänner i Holland, Norge och även i Skåne och halland så det vore bäst att flytta ned och lättare för oss att ta oss till England.
      Ha det underbart på fastlandet. KRAM!❤

      Svara

Kommentera

