Tillverkar två nya rabatter

Då var det dags att tillverka flera rabatter för jag har fortfarande massor med plantor, buskar mm som skall ner i jorden innan vintern kommer, så det var bara att sätta igång. Idén till denna “form” fick jag från en annan trädgårds älskare på nätet.

Så ut med vattenslangarna och börja forma rabatterna.

Formarabatterna

Sedan så skar jag ut formerna för att det lättare skall gå och se hur de kommer att se ut och min man kan lyfta gräset innuti i morgon om vädret tillåter.

2NewBorders

Vid ingångarna till mitten så kommer det att bli ros-bågar, 4 st. Dom kommer nog att komma på plats nästa år tror jag, men vi får se.

 

Här står desenaste inköpta plantorna som vill ned i marken.

Inhandladevaxter

Men jag har en hel del kvar i barnkammaren och inne i växthuset som behöver komma på plats. Så nu hoppas jag att vädret håller i sig ett tag till och att det regnar bara på nätterna en tid framöver ,)

2 responses to this post.

  1. Tänk att man aldrig får nog av växter och rabatter så man måste göra fler och fler och fler och….. Men gräsmatta blir man ju inte lycklig av precis, då är det helt klart bättre med växter.
    Själv ska jag strax iväg ett par mil till en handelsträdgård och införskaffa en buddleja samt titta på lite flytväxter till min blivande lilla damm/vattenblänk.
    Två buddlejor frös ihjäl i i långrabatten vintras (alldeles för bra och fuktig jord där), men den som hade självsått sig bakom Rolles garage i sten och grus och växt upp till 3-4 meter och där bara halva hade frusit, den blommar och är jättefin och lika stor igen. Så nu ska den få en kompis en bit ifrån, snett framför Rolles bilbrygga. Där hade vi tidigare en liten bollpil men den trivdes inte i den torra marken.

    Svara

  2. Vilket smidigt sätt att göra formen på landen. Var bra att få reda på det, haha. Ska också göra som du och markera var jag vill att gubben ska gräva. Annars blir det inte alls som jag tänkt mig!
    Hoppas du har en bra kväll.
    Kram Elzie

    Svara

Kommentera

