Isbrytning i Järbo!

Igår kväll till Natt så var plogbilar och traktorer ute i byn för att bryta upp islagret på vägarna. Det visade sig vara så tjockt och mycet att visa vägar var blockerade efter att de skrapat att man fick åka runt eller som jag, gå runt med hundarna åt andra hållet för att göra hund rundan. Ishögarna var upp till knäna på många ställen så jag ville ej börja klättra över dom. När jag kom hem igen efter hundpromenaden så började dom skrapa våran väg vilket täpte igen infarten till tomten och då min man jobbar sent denna vecka och kommer hen runt midnatt, så vart jag orolig över att han ej skulle kunna köra in på tomten. Så blev det. Han fick parkera hos en granne och gå sista biten. Men efter att vi tittat på TVn och traktorerna fraktat bort isen framför alla infarter till husen så kunde min man hämta hem bilen.

När jag i morse åkte iväg in till Sandviken så var det som om isbrytare varit inne i byn och brytit upp isen och lämnat isflaken uppmed vägkanterna. Märklig syn.


5 responses to this post.

  1. Fruktansvärt – vilken jäkla massa problem den här vintern har bjudit på. Och inte ser man något slut på den heller. Det kom mer snö inatt!
    Vårt ganska nygjorda altantak (som vi tog i Norrlandskvalité) håller på att ge med sig och inte går det att fixa heller. Isen är fastfrusen på plasttaket som har gett mig sig i skarvarna. Plasten har dessutom fått ett veck på mitten på några sektioner. Vi har varit tvungna att flytta undan en bänk som står under för säkerhets skul. Nu vänta vi bara på det STORA braket där utifrån……….

    Svara

  2. Precis just nu har vi en ung man som är uppe och agerar apa på altantaket. Han har hållit på att skotta i en timme och nu är halva taket fixat. Det värstra är kvar. Det är där sektionerna har börjat släppa från reglarna och hänger ner.
    Ja, ja – det är bara att hoppas att det går att fixa till plasten efteråt. Alltså när det är varmt och vår. Om det nu blir det i år!
    Om du hälsar på hos mig så ska du få nått soligt och glatt att trösta dig med!
    KRAM
    Susie

    Svara

  3. Hejsan!

    Här har vi barmark på vägarna men det är också de enda ställerna. Hoppas det töar bort fort hos oss så våren kan göra sitt intåg i trädgårdarna. Ha det gott, Karina.

    Svara

Kommentera

