Hösten är på väg

Idag när jag klev ut genom dörren så kände jag att det var höst i luften. Soligt men kyligt. Inte roligt alls, för jag tycker att sommaren var lite kort i år för det har regnat en hel del. Hur som helst så passade jag på att njuta av solen och tittade till växthuset och såg till att allt är som det skall där och jag har för första gången lyckats dränka en gurkplanta!! Nåja, det berodde nog på brickan under krukan. Det blir ingen bricka nästa år. 

Tomaterna börjar bli röda och såderna som blivit plantor växer till sig, men en hel del har faktiskt dött genom att det blivit för blött i regnet. Men jag överlever det med.

Jag har idag samlat in akleja frön och lupin frön från en ettårig lupin som är blålgul, himla fin faktiskt. Den kommer jag att så flera av nästa vår för jag hade bara tre i år varav två dog!!

Min lila temynta blommar för första gången och jag är riktigt nöjd med den!

Behöver nu inhandla den röda och den vita som jag hade i Grillby och var otroligt fina, särskilt den röda.

Jag hoppas det blir en bättre sommar nästa år och att jag kommer igång med fröerna bättre än detta år nu när växthuset är på plats. Det blev lite stressigt med allt i våras då min mamma hamnade på sjukhuset och sedan avled, så inget blev som vi planerat detta år.

4 responses to this post.

  1. Posted by lamas on augusti 19, 2009 at 3:00 e m

    vad fin den lila Temyntan är….
    jag har ju den röda men den är full av nåt vitt skit som jag inte kommer på i skrivande stund vad det heter…och jag som hade lovat Manitou en liten bit av den…hmmm//Helén

    Svara

  2. Posted by Troll on augusti 19, 2009 at 5:32 e m

    Temyntan
    har verkligen häftiga blommor. Underliga – men vackra. Här var det bara 5 grader i natt… Det var iskallt. Eftersom man inte är van så trodde jag nästan det var frost när jag gick ut… Så jodå… hösten är allt på väg! 🙂
    /Gunilla

    Svara

  3. Posted by andré on augusti 20, 2009 at 2:52 f m

    Hmm…
    …ja, sommaren är alltid kort…. och som vanligt regnar det en hel del. Trist, men svårfrånkomligt.

    blogg.dalang.se

    Svara

  4. Posted by mimi on augusti 20, 2009 at 8:53 f m

    Jättenätt temynta!
    Känner igen det där med en förlorad sommar. Min pappa dog i somras för två år sedan och inget var sej riktigt likt. /Mimi

    Svara

Kommentera

