Skövde, Min födelsestad

Då var det dags att lämna Steninge och styra näsan hemåt via Skövde för en natt. Varför Skövde? Jo min mamma och pappa bodde där när jag och min bror föddes och jag har ej varit tillbaka sedan 1964, så jag ville leta upp huset vi bodde i och fotografera det samt uppsöka parken mamma tog mig till för att bada, nämligen Boulognerparken. På vägen upp så fick vi i ösregn hela vägen samt se två tjurar som kommit löst och knallade mitt i vägen och ställde till det lite. Vi bokade in oss på Skövde vandrarhem som var inget att hurra för och inget vi kommer att boka igen. Vi letade upp adressen där vi bodda som nyfödda och upp till att jag var 2,6 år och vi flyttade till Stockholm. Men när vi kom fram så stod vi på en parkeringsplats brevid Volvo. Min pappa jobbade på Volvo då och gick bara över vägen in till jobbet, men inget hus fanns. Det fanns två killar som rensade buskar och rabatter utanför Volvos Entré så jag riktade in mig på den äldre och frågade om han visste om det fanns hus där det nu är en parkering?. Ja! svarade han. När revs dom då? frågade jag, Ja du, det var nog runt 1988 det börjades och jag var själv med och rev det sista huset 1990/91. Han pekade ut vart det sista huset stod och det området är nu inne på Volvos område. Jag vart så besviken och ledsen över att jag missade att få se min födelseplats och få känna på huset och fota det. Men parken finns kvar så jag fick lite att fota. Så nu försöker jag få tag på bilder /gamla foton från området så att jag kan få se hur huset såg ut och området runt om. Vi önskade nu att vi ej bokade in oss på vandrarhemmet så att vi kunde ha åkt hem med en gång, så nu blev vi tvugna att uppsöka en resturang/Pub där vi kunde spendera resten av dagen/kvällen. Så vi hittade Harrys som var riktigt trevlig och trevlig personal, en blond tjej som serverade oss  hela kvällen med god mat och dryck, så kvällen slutade riktigt bra. Men jag kommer aldrig igen att stanna i Skövde över en natt utan det blir ifall vi kör igenom det på våra resor i framtiden. Tråkigt att Skövde blivit så förstört sedan 60-talet, så nu förstår jag vad min mamma skände när hon var på återbesök för ett antal år sedan och talade om för mig att ”hennes” Skövde var förstört.

Farväl Skövde…………………….

Kommentera

