Begravningen är över, livet går vidare

I går var det begravning i det vackra Skogskyrkogården under en strålande sol och klarblå himmel. Mamma fick en underbart fin cermoni och prästen var fantastisk. Mamma fick sina vitsippor strödda över kistan som hon önskade, så jag och min man var glada över att vi bor uppe i norr nu så vi fortfarande kunde få tag på dom. Att vi blev myggbitna till tusen struntade jag i för det var mamma värd och mycket till. Vi plockade så mycket sippor att jag även kunde göra två handbuketter så min man och jag hade en vasin att slänga i graven, så nu har hon sina älskade vitsippor med sin in i himmelen. Även gravstenen kommer att ha en vitsippa ingraverad.

Minnesstunden efter var trevlig och det var skönt att sitta ned och prata om roliga och trevliga minnen med varandra som min mamma gjort och annat med för den delen. Jag fick träffa min kära kusin (en av många) som jag var oseppererbar (stavas det så?) från under 70-talet och början på 80, och henne har jag ej träffat sedan dess. Så det var många kramar tårar och ord mellan oss då det nu var en omvänd situation. Jag var hos henne varje sekund när hennes mamma  (min moster) gick bort januari 1978, så nu var det hennes tur att finnas hos mig när min mamma (hennes moster) begravdes. Cirkeln var sluten mellan oss på så vis och jag var så tacksam för att hon kom.

Min kära bror har gjort ett FANTASTISKT jobb med hela begravningen, mammas lägenhet och massa annat som tillhör för han har gjort det mesta jobbet men haft nära kontakt med mig hela tiden! Han skall ha en medalj för detta om det fanns en (Älskar dig bror min).

Nu är det dags att börja andas ut och se framåt och minnas mamma med glädje i hjärtat och alla hennes olika sätt att vara eller icke vara och tro på att det finns en framtid och liv utan henne.

Vila i frid mamma, du kommer aldrig att bli glömd. Jag bär ditt guld halsband du gav mig med ett litet hjärta hängande, och jag minns vad du sade när du gav mig det. ”När mammas hjärta brister, så har du mig där”. Älskar dig mamma!

3 responses to this post.

  1. Posted by queensize on maj 30, 2009 at 5:55 f m

    Vilken god relation ni hade.
    Gott och rörande att läsa om. Vad fint det måste varit med alla vitsippor.//

    Svara

  2. Posted by isis on maj 30, 2009 at 7:36 f m

    Jag blir också
    så rörd. Gulligt med halsbandet. Sköt nu om dig. Lena/isis

    Svara

  3. Posted by Brorsdotter on september 23, 2009 at 4:56 e m


    Jag älskar verkligen den där blomman, det är så fin och snart har jag den på benet 🙂 Tatueringen är färdig ritad och klar, nu är det bara för mig att boka en tid! Och under blomman kommer det stå farmor med en fin stil! Älskar dig faster.

    Svara

Kommentera

