Första rabatten anlagd!

Tjohooo!!! Äntligen!!
Jag har anlagt min första rabatt i min nya trädgård och jag är sååååååå lycklig (Färdinand)

Här har jag just markerat rabatten.

Här är den nu klar med alla plantorna på plats. Jag skall bara spacera kullerstenarna runt kanten och sedan täcka med bark.

En plantlista med markeringar är bra för minnet 😉

  1. Paeonia Hybrid ‘Gay Paree’ -> Pion
  2. Astrantia major ‘Primadonna’ -> Stjärnflocka
  3. Lilium ‘Landini’ -> Lilja
  4. Hemerocallis hybrid ‘Sammy Russel’ ->  Daglilja
  5. Lilium Tango ‘Olina’ -> Lilja
  6. Paeonia Hybrid ‘Earl Scout’ -> Pion
  7. Hemerocallis ‘Tang’ -> Daglilja
  8. Paeonia ‘Bowl of  Beauty’ -> Pion
  9. (Alchemilla vulgaris – Fanns redan här) -> Daggkåpa
  10. Alcea rosea ‘Nigra’ (Althaea) -> Stockros
  11. Helianthus ‘Giant Single’ -> Solros
  12. Geranium dalmaticum, pink -> Näva
  13. Leonotis nepetifolia -> Lejonöra
  14. Echinacea – Pink Double Delight -> Röd Solhatt

7 responses to this post.

  1. Posted by lamas on maj 17, 2009 at 5:43 f m

    Måste kännas härligt!!
    Första rabatten…och du kan göra hur du vill. Perfekt utgång! Smart att notera alla blommor…det började jag med förra sommaren, men det slutfördes aldrig…hihi//Helén

    Svara

  2. Posted by Hederahelix on maj 17, 2009 at 5:52 f m

    Visst
    är det kul att anlägga nya rabatter! Det här blev ju jättefint! Kommer bli ännu finare med lite kantsten runt och sen när blommorna växer upp!

    Svara

  3. Posted by Kamilla on maj 17, 2009 at 5:59 f m

    Vilken lycka…
    och det kommer att bli helt underbart vackert i slutet på sommaren!!

    Svara

  4. Posted by Kerstin on maj 17, 2009 at 12:53 e m

    Häftigt!
    Ja det är en bra idé att skriva upp vad man planterar och VAR man planterar det.Jag skulle nog ha börjat för 15 år sedan förstås. Har du inga svenska namn på plantorna? Jag tycker att det är helt kört att komma ihåg alla sorter på engelska och latin.Och nu blir jag också nyfiken på varför det är din första rabatt? Jag tror inte jag varit på din sida förut, men du verkar ha haft den länge. Jag måste nog hoppa lite bakåt i tiden…

    SVAR: Kerstin, Jag har flyttat till nytt hus och därav att det är min första rabatt i min nya trädgård.
    Ha det bra!! KerstinÄndrad av diana61 den 2009-05-17 klockan 10:21 PM

    Svara

  5. Posted by karina on maj 17, 2009 at 1:22 e m

    Man får gratulera
    och fler lär det nog bli "ler". Ha det gott, Karina.

    Svara

  6. Posted by isis on maj 17, 2009 at 2:46 e m

    Vad fint…
    kKmmer bli kul att se hur det blir om ett tag . Det måste du visa. /isis

    Svara

  7. Posted by Manitou on maj 17, 2009 at 2:49 e m

    Det där
    kommer att bli jättefint, hoppas vi får se bilder sedan.
    Susanne

    Svara

Kommentera

