Växthuset klart men lite småjusdtringar saknas

Äntligen är mitt växthus klart, men vi har lite små saker att ”finslipa” så som de svarta plattorna som skall sitta i ändarna på taket så att det smälter in med de svarta gummilistorna, bänkarna skall monteras inne, bevattnings sprinklarna skall hängar upp och monteras (ingen större panik med den ännu), alla bultar skall går över för att se till att alla är åtskruvade ordentligt. De atomatiska fönsteröppnarna skall monteras, plattan för eluttag samt vattenkran skall monteras mm mm. så det finns lite små-lir att pilla med idag. Marken inne i växthuset skall skrapas rent från mossan för det är inte mycket gräs att prata om där inte! Markläggningen i växthuset får nu vänta till höst, för jag måste komma igång med odlingen.
Här kommer lite mer bilder hur det gick till.

Min man sade att han bara skulle göra väggarna idag (26/4) för att göra taket i morgon, men efter en promenad med hunden och sedan pratande med grannen så gick jag upp för uppfarten och till min stora förvåning och glädje såg jag att ett tak fanns på plats!

Dubbeldörren är dessutom på plats!! Tjohoo!!

Den 27:e(Måndag) var vi hela dagen i stockholm igen för att ta hand om mammas begravning som skulle beställas, gravsten, annons mm….. Så inget blev gjort på växthuset då.
Men på Tisdagen började taket få sina rutor på plats. Ni anar inte vilka svordommar jag har fått höra och lära mig på både Svenska och Engelska! Tur att ungarna runt om var i skolan!!!

Tillslut så bad han om hjälp av mig och resterande rutor flög upp i en rasande fart. Här monterar min man fast alla rutorna med gummilisten som låster fast rutorna. Vilket ”SKIT” jobb! Han var svart om händerna som om han varit i kol-gruvan och brännmärken efter att ha gnidit utmed listerna för att få dom på plats. Stackarn! Men jag serverade massor med Té och kakor till honom så han höll sig någelunda lugn

Ta-raaaa!! Nu är det klart!! Oj vad fint det blev!!!

Skall ut vilken sekund som helst nu för att börja montera bänkarna mm inne i växthuset.
Tjohoo! Oj vad detta kommer att bli roligt och jag kommer att spendera massor med tid i detta växthus med uppdrivning av egna plantor och bearbeta min sorg över mammas bortgång. Synd att mamma ej hann se växthuset för hon frågade ofta om det.

4 responses to this post.

  1. Posted by lamas on april 30, 2009 at 5:00 f m

    Va kul att det är klart!!!
    Lite småpill kommer det ju att vara efterhand, men det är ju dags att inreda….och det är ju skitkul…….rent ut sagt:)//Helén

    Svara

  2. Posted by Mammanette on april 30, 2009 at 5:40 f m

    Kul
    att det är färdigt, nästan i alla fall. Din mamma hon sitter säkert på något moln och ler åt ert bygge och alla svordomar. /Anette

    Svara

  3. Posted by Stjarnarve on april 30, 2009 at 6:55 f m

    Visst är det mysigt…
    ….när man väntat länge och sen ser att det börjar hända saker! Ditt växthus blir ju verkligen jättefint och ser väldigt stort ut.
    Jag antar att det är gubben din som är från England eftersom du kunde "trösta" honom med te och kakor!?
    Jag är ju anglofil, men se te det drickar jag inte. Jo, till frukosten när vi är i England, inte annars. Och absolut inte som engelsmän, som tar en mugg då och då. Fast jag dricker inte choklad och inte kaffe heller – som alla svenskar! Trevlig helg! /Susie

    Svara

  4. Posted by mammi on april 30, 2009 at 9:44 f m

    vilket jättejobb
    Ni har lagt ner på drivhuset. Helt perfekt. Du får nog några "timmars" jobb där framöver.
    Ha det bra
    Marie-Anne

    Svara

Kommentera

