Trädgårdsarbete och liljebaggar

Sol, härliga sol! OJ vad skönt väder vi haft idag! Grannen kom och ringde på dörren i morse och sa att rabarberplantorna har kommit som han hämtat från sitt sommarställe och undrade även om jag ville ha rosor som han vill gräva upp för att få plats med alla rabarberplantor. Han tillverkar nämligen eget vin av allt han odlar så rosorna fock åka. Klart jag tar dom sade jag. Släng över allt över staketet och ställ rosorna i en hink vatten så tar jag hand om det senare.

Så efter morgon té:t så gav jag mig ut och började plantera rabarber, 4 st klumpar, de hamnade i grönsakslandet. Rosorna vet jag ej ännu vart jag skall ha men jag har hittat en plats för två av dom. Så nom åker ner i morgon. De övriga får jag fundera vidare på. Saken är nu den att han ej vet vilka sorter det är eller färger, men han tror de är röda, det visar sig.

Jag fortsatte med att gräva upp utblommade påskliljor utefter söderväggen som är rikligt ogräs angripen. Jag kommer att gräva upp allt där vart efter de blommat ut (lökväxterna) för sedan så kan jag gräva upp resteradnde plantor och ge dom ett nytt hem, för denna rabatt måste rensas ordentligt innan något planteras där igen.

Jag passade på att gräva upp maskrosor i de övriga rabatterna nu när jorden är mjuk och jag kommer åt dom, för väntar jag till nästa månad så är dom gömda av allt annat som kommit upp. Medans jag rensade så fick jag syn på att mina kjesarkronor hade massor med liljebaggar!!! Jösses! Har aldrig haft så många baggar tidigare!, Det var bara att klämma ihjäl dom och hag tror jag tog död på dryga 20st och jag var alldeles orange om fingrarna efter det. Hoppas det ej blir mycket flera än vad jag nu funnit.

Igår glömde jag fota Kungsängsliljan så jag fotade den idag. Här är den!

I växthuset har bondbönorna börjat titta upp och även astrar jag sått. Mina liljor är på väg upp dom med som jag köpte på Sollentunas trädgårds mässa. En av mina pallkragar har fått flytta på sig då när växthuset kom på plats så vart pallkragen ivägen. Den har fått flytta upp till de två som har jordgubbar. Denna skall få jordgubbar den med då jag tog skott (utlöparna) i höstas och planterade dom i krukor. Så det händer mycket nu.

4 responses to this post.

  1. Posted by haspet on april 24, 2008 at 12:03 f m

    Rosor och rabarber
    Härligt att få såna gåvor. Jag älskar rabarber, våra börjar komma upp ordentligt vid torpet. Och alla rosorna har överlevt vintern och har stora fina skott. Väldigt vacker bild på din Kungsängslilja, jag hoppas att jag får se min blomma till helgen. //Peter

    Svara

  2. Posted by karina on april 24, 2008 at 12:45 f m

    Har eländet redan börjat komma.
    Får tuffa till mig och trycka ihjäl dem, någon gång ska det ju börjas "ler". Får titta till Kungsängsliljan så vacker. Bra med grannar och så mycket du fick att plantera. Roligt att se vilka färger buskarna har. Ha det gott, Karina.

    Svara

  3. Posted by Mammanette on april 24, 2008 at 2:01 f m


    trevligt med grannar som ger en rosor!! Spännande för dig att se vad det är för sort! Ja, nu händer det mycket och fort i trädgården! Man ser nåt varje dag. Ha en trevlig dag! /Anette

    Svara

  4. Posted by haspet on april 24, 2008 at 1:11 e m

    Utmanad!!
    Du har en utmaning på min blogg!!//Peter

    Svara

Kommentera

