Sollentuna Mässan

Då har man just kommit hem från Sollentuna Mässan med nya liljor och fröer. Det var himla tur att vi åkte in tidigt så att vi var där straxt innan dom öppnade, för när vi var klara för att åka hem så var det långa köer utmed vägarna för att ta sig in till den pytte lilla parkering som mässan har. Hoppas Kista blir en bättre plats för mässan nästa år.

Nu till själva mässan. Så! vad köpte jag och vad fanns där? Som vanligt så fanns massor med sådant som inget har med Trädgård att göra och jag förstår mig inte på det, men sedan så borde det vara med trädgårds idéer som visnings trädgårdar än vad det är. Det hela är mer som att åka till ett shopping center för att handla det man vill ha eller behöver men att man måste BETALA för att komma in ???? För utställningar är det direkt inte i mina ögon, mera som att vara i ett inne centrum.

Ni som känner mig vet ju att jag är tokig i liljor och har nästan alla sorter man kan tänka sig (överdriver lite) och ser jag nya sorter eller något jag ej har så kommer pengarna fram, så är det bara och så blev det nu med (fniss). SÅ! vilka liljor köpte jag denna gång? Jo dessa:

Och i denna mix finns även Cappucino som jag jagade förra året.

Sedan till en annan lilja som jag vet att en del av er vet om att jag jagat i många år men ej fått tag på. Och förra året på Älvsjömässan så trodde jag att jag hittade den men det visade sig vara röda liljor som allt annat i de olika kassarna jag köpte då. Jag viste ju att Flower Beauty/Den Sköna Lustgården säljer den men de hade ej den liljan med sig till mässan så jag vart ju naturligtvis besviken. Men nu var ”Flower Beauty/Den Sköna Lustgården” på plats på Sollentunas mässa så jag kunde ju ej låta bli att ta mig dit och titta runt på deras bord och ni anar ej lyckan när jag kom runt bordet och såg detta:

5st lökar köptes direkt utan att tänka! Oj oj oj! Äntligen! Nu borde dom ju vara rätt. Så jag kan nu knapt vänta på att se dessa blomma, men de kommer alla att bli planterade i krukor nu som kommer först att få stå i garaget tills att jag vet att nätterna inte är allt för kalla och då får de stanna i växthuset och växa till sig tills jag hittat plats i rabatterna åt dom.

Utöver liljorna så köpte jag dessa mini gladioler.

Naturligtvis lite fröer….

Från Impecta så skall jag prova denna igen men nu när jag har växthus så borde det gå bättre. Visserligen så borde jag ha sått dessa i januari redan men jag skall prova att så tre stycken på prov i växthuset. Går det så går det.

Nu till lite annat på mässan som jag fotade.

Innanför Entrén möttes man av denna prakt!

Underbara tulpaner!!!

För alla er som älskar pelargoner så fanns det flera montrar med dom och här är en av dom.

Denna gröna gunga gillar jag skarpt men tycker tt dom kunde ha gjort ett bättre jobb med att gömma hönsnätet. Men tanken var kanske att visa hur man gör? vad vet jag??

När jag såg detta så kom en sång in i skallen direkt ”Smoke Gets In Your Eyes”.

Fin marksten och sten för murar.

Dessa planterings tunnor/kärl eller vad de heter (Planters i min värld) gillar jag skarpt!

Denna monter var lite kul faktiskt och heter ”Installation av Tyg och Trä”,för det är vad som står på skylten.

Jag avslutar med detta vackra rum och inväntar Älvsjömässans Mässa då jag skall besöka våran killar från Buxus/Trädgårdsblogg.se. Så håll i hatten grabbar!

3 responses to this post.

  1. Posted by lamas on mars 8, 2008 at 8:58 f m

    Fina liljor…
    du fick tag på! Jag gillade gungan…det är nog meningen att hönstätet ska synas…det är lite inne just nu med hönsnät…Mvh Helén

    Svara

  2. Posted by queensize on mars 8, 2008 at 9:29 f m

    Tack för titten in till
    Sollentunamässan! Fina liljor som sagt. Ja, då ses vi på Älvsömässan. //

    Svara

  3. Posted by asaostlin on mars 8, 2008 at 9:45 f m

    Fina bilder
    vi var där i torsdags..=)) /åsa

    Svara

Kommentera

