Mina liljor har fått fnatt!

För första gången har jag nu fått se något jag aldrig sett tidigare. Denna lilja är en Asiatisk lilja vid namn Pink Pixie som jag har haft i sex år, tre år på landet och nu här på tomten. Men detta år har något hänt med den och först tänkte jag på sjukdomen som tulpanerna får som gör dom randiga i färgerna men min man sade att det är nog ”cross pollinating”. Vi har nämligen en himla massa röda liljor överallt i trädgården så det är nog inte helt otroligt att dom har blivit pollinerade från dom.

Här är bilden på hur den ser ut i normala fall (och vissa ser fortfarande ut så).

Och här är vad som hänt med vissa av blommorna.

Här är en annan.

Hela ”Buketten”.

Var även inne i växthuset och tittade till allt där och OJ OJ OJ vad det växer. Kolla dessa gurkor!

Och så plockade vi jordgubbar som vi skall ha ikväll efter maten, min man är nu på väg för att köpa vispgrädde.

Dessa blommor jag jag nu under sju år försökt att få att blomma och äntligen har dom börjat. De ville inte alls blomma på landet under de tre åren vi hade stället och här nu i Grillby där vi bor har jag försökt med dom sedan 2005 och nu i år Äntligen så kommer dom upp! Red Hot Pokers som dom heter i England och det var där jag såg dom för första gången för ca:10 år sedan och nu har jag som, Fackel Liljor.

7 responses to this post.

  1. Posted by asaostlin on juli 6, 2007 at 1:29 e m

    Häftiga liljor..
    det blev.. ja man kan ju undra varför??
    och vilken skörd med gurka!
    Jordgubbar… hade ni också i mängd… mums!
    De sista fackelliljorna var storslagna tycker jag!!!!!!!! ! / åsa

    Svara

  2. Posted by ankianka on juli 6, 2007 at 2:00 e m

    Festligt…
    …vad naturen kan spela oss spratt. // anki

    Svara

  3. Posted by karina on juli 6, 2007 at 4:05 e m

    Är de så kinkiga
    Fackel fröna. Fick från Ryssland frön så då får jag ha lite tålamod med dem. Tjusiga liljor. Mina vita som verkligen är rent vita är så vackra just nu.

    Svara

  4. Posted by camillak on juli 7, 2007 at 12:16 f m

    Tycker liljorna var riktigt fina…
    liksom lite polkarandiga…ja ibland spelar naturen oss ett spratt! Vad kul med blommorna från England som du väntat så länge på…då måste ju glädjen vara stor nu!🙂

    Svara

  5. Posted by annikanilsson on juli 7, 2007 at 1:01 f m

    AHA- fackelliljor
    Hade de i Bryssel men jag visste inte att de hette så de ser rätt exotiska ut. Dina verkar ju må jättebra, snyggt – snyggt också med de orange-röda.

    Svara

  6. Posted by monicathn on juli 7, 2007 at 4:28 f m

    Kul med fackelliljorna…
    att de äntligen blommar..och så ståtliga de ser ut. Undrar vad som hänt med dina liljor..men jag tycker de är fina..mycket konstigt i alla fall..=)

    Svara

  7. Posted by lotza on juli 7, 2007 at 12:17 e m

    Jag gillar Liljorna
    även de som är "muterade"😉 och grattis till skörden! Gott med egenodlade gurkor :o)

    Svara

Kommentera

