Besök hos Den Sköna Lustgården

Jag har varit på en del trädgårds resor den senaste tiden som jag skrivit om nyligen (fler lär det bli tror jag) så som Piongubben i Överboda, Zetas och ett hembesök hos Plantmakeriet (min kompis).

Nu var det dags för en till, Den sköna lustgården idag och jag måste säga att efter all reklam om dom i tidningar och deras hemsida så vart jag besviken när jag kom dit och såg att allt dom hade var två långbord med plantor och  några backar på marken. Jag hade visserligen redan fått höra detta tidigare, så lite redo var jag, men utbudet av Dagliljor var strålande!!

Även de vanliga liljorna  fanns det några skönheter som jag ej hade, men kvinnan som ägde detta (Ryska) med sin man sade att väder och vind + sork hade tagit nästan allt under flytten från gamla stället och vintern som just varit. Så min Arena lilja får jag leta vidare efter. Det tog inte lång tid innan jag började plocka ihop vad jag ville ha och passade på och fråga om de tog kort, vilket de ej gjorde, så min man fick åka 5 km in till närmsta by för att ta ut 500:- till mig.

När herren (Holländare) räknade ihop allt jag handlat för så kom vi upp till 760:-!!! Jag hade ju bara 500:- så vi började leta igenom min plånbok och fick ihop 660:- och bad om att få ta bort något, men han sa att ”Det är OK, Ge mig pengarna”, jag svarade  ”Är du säker?”, varpå han svarade (skrattande) ”Fråga mig inte det en gång till innan jag ångrar mig!”. Jag gav honom kvickt mina 660:- och han sa att vi skulle följa med till Café sidan och satte oss vid ett bord medans han hämtade kartonger för att packa ned plantorna.

Han kom över och frågade vad vi ville dricka och kom över med varsitt glas och två burkar (GRATIS!). Vi snackade och skojade vidare med honom (mycket trevlig man) och när han åter igen försvann och kom åter så hade han med sig en liten påse med 10 hängbegonieknölar och sade till min man ”ta dom här så slipper jag plantera dom”!!! Vi var stumma! Vilken snubbe! och gästfriheten var det inge fel på !!! Räkna med att vi kommer tillbaka till dom!

Jag vet ej varför han var så givmild emot oss, men det kan ha varit att min man är från England och och hörde att han var utlänning och ville gissa vart han kom ifrån. Men hans Engelska (som var fantastiskt bra) gjorde det svårt att gissa vart han kom ifrån och vi hade himla kul över detta tills han svarade att han var Holländare och frun från Ryssland.

Sedan så började vi prata om allt möjligt runt England och Holländaren berättade om sig så det ledde nog till denna givmildhet tror jag. Nåja, vi kommer att åka dit igen, var så säker. Nästa gång tar jag kameran med mig, för jag glömde den denna gång.

Så! vad köpte jag?

One response to this post.

  1. Posted by asaostlin on juni 12, 2007 at 12:30 e m

    Vad kul
    o göra lite resor till olika trädgårdsaffärer odyl.. Zetas skulle jag vilja till! =)/åsa

    Svara

Kommentera

