Törstiga bin och jordgubbsland

Oj oj oj vad varmt det har varit idag! Vi har gjort allt vi kunnat för att slippa solens hetta och även bina!!! Vårt fågelbad har blivit ockuperat av bin som är törstiga och de jagar även bort fåglarna som försöker få en slurk. Ett bi var så törstig att han drunknade!

Men inte skrämde det de övriga bina som kom inflygande och de bara blev fler och fler.

Vi hade runt 25-30 bin ett tag som drack ur fågelbadet.

Medans de surrade runt vattenhålet så passade jag på att plantera en liten silverbuske som jag gav min mor från vår sommarstuga och som nu producerat en liten avstickare som jag tog hand om.

Sedan så var det dags för jordgubbarna att bli ompysslade och skyddade från fåglarna. Jag såg detta i en tidning igår och vet ej om det var ”Gör såhär” eller ”Allt om Trädgård”, men vi åkte och och köpte el-rör och satte ned dom i pallkragarna och slängde nätet över och VIPS så var det klart. Läckert!.

Nu var vi så varma att vi orkade inte göra mer så vi tog det lugnt resten av dagen och kvällen.

6 responses to this post.

  1. Posted by karina on juni 9, 2007 at 3:25 e m

    Plaströren
    vad smart och lätt att ta bort. vackra utemöbler och vilka härliga bilder på bina.

    Svara

  2. Posted by lotza on juni 9, 2007 at 3:52 e m

    Inte visste jag
    att bin drack vatten på det sättet – fast när jag tänker efter – hur skulle de annars dricka vatten? Jag har fyllt vatten i alla fågelbad nu ikväll så de kan både bada och dricka om de har lust=9 Smart med plaströren!

    Svara

  3. Posted by Vella on juni 9, 2007 at 5:34 e m

    Samling vid vattenhålet!
    Vilka fräcka bilder, har aldrig sett något dylikt. Förstår ju att även bin/getingar behöver dricka, men inte ens i min fantasi trodde jag att de skulle stå in sida vid sida vid ett fågelbad….

    Svara

  4. Posted by Virrevarv on juni 11, 2007 at 2:41 f m

    Ja men…
    …det där var ju jättefiffigt!! Det lägger jag på minnet till mina framtida jordgubbsodlingar!
    / Veronica

    Svara

  5. Posted by Kamilla on juni 11, 2007 at 4:37 e m

    Härlig bild på bina
    och smart med elrör,det var inte alls dumt =)

    Svara

  6. Posted by monicathn on juni 12, 2007 at 3:52 f m

    Vilka häftiga bilder..
    du visar på bina..får kolla i mina fågelbad kanske dricker de sig otörstiga där också…=)

    Svara

Kommentera

