Årliga besöket till Billbäcks Plantskola

Söndag 12/5

Då var det dags igen efter gårdagens överaskning från min man att åter igen åka till Billbäcks Gardencenter, som är en favorit för oss båda.

Vi klev upp tidigt för att komma ner lagom till detas matstuga öppnar så vi kan äta lunch när vi kommer fram.

Dryga två timmar senare var vi äntligen framme!

En trevlig välkomstrabatt vid skylten och trevligare utefter gången fram till entrén.

Efter att tagit en runda runt och plackat till oss lite växter och till min stora förtjusning så var det för första gången min man som jagade och valde växterna men frågade mig om de var godkända innan de åkte i vagnen. Han är för go!  Nu var vi riktigt hungriga så vi parkerade vagnen under tak och gick in i VIlla Flora huset där vi intog dagnes paj som lunch och härligt te av deras egen blandning.

Efter lunchen så tog vi en runda runt idéträdgårdarna och sög in idéer och här är några bilder från dom.

Vi såg många vackra japanska lönnar och då en här mycket röd sort.

En läcker vit magnolia där blommorna var stora som handflator.

Detta träd hade jag velat ta med mig hem men plånboken skrek Neeeeeeeej!

Det var nu dags att betala och inne i butiken så köpte vi en säck sättpotatis (princess) och en påse Fresia lökar. Summan slutade på drygt 900:- (lågt för att vara mig), men nu packade vi in allt i bilen och åkte hem. Och när vi kom hem så var det dags att plantera allt.

Vad köpte vi?

Svar : Solbrud (Helenium hybr. Moerheim Beauty) Rödbrun, Brokfunkia (Hosta undulata Medio-variegata) Ljuslila, Guldlysing (Lysimachia ciliata Firecracker) Gul, Trädgårdssmörboll (Trollius Lemon Queen) Gul, Fackelblomster (Lythrum salicaria Robert) Violettröd och Daglilja (Hemerocallis hybr. Frans Hals) Röd/Gul.

Efter ett massa slit och jordförbättring så var allt i marken.

Undertiden så satte min man potatisen i grönsakslandet.

När allt detta var klart så gick vi till lokala puben/pizzerian och åt en kebabtallrik och en starköl.

5 responses to this post.

  1. Posted by lotza on maj 14, 2007 at 9:19 f m

    Vilket mysigt ställe
    och så härlig miljö, där hade jag kunnat strosa omkring länge. Mycket inspiration visar du, jag gillar när det är stenmurar och pergola men det är väl för att jag har en liten trädgård😉 Stenrundeln med den lilla bänke var också jättefin, stor kruka i granit – för inte är den gjuten i betong? och bakom skymtar – ett lusthus? Vackert….. Rödbrun solbrud planterade jag i fjol och hoppas den växer till sig ordentligt, den skall få sällskap av Ekorrkorn längre fram, fint till hösten =) Trevlig dag verkar ni ha haft, avkopplande att åka till en så härlig miljö och sedan får shoppat lite blommor.

    Svara

  2. Posted by Solan on maj 14, 2007 at 11:00 f m

    Vilket vackert ställe
    och vilken inspirationskälla. Vad roligt att din man också är intresserad. Det är inte lika roligt att gå själv.

    Svara

  3. Posted by karina on maj 14, 2007 at 2:21 e m

    Vilket härligt ställe
    ni har varit på, och vackra bilder du visar därifrån.

    Svara

  4. Posted by apmlel on maj 14, 2007 at 3:48 e m

    Bakgrund
    Jag gillar din fina bakgrund. Visst är den ny?

    Svara

  5. Posted by Kamilla on maj 15, 2007 at 6:30 f m

    vilken underbar
    tur ni haft,och roliga växter fick du med dig hem =)
    Fina bilder! Tack för titten

    Svara

Kommentera

