Har handlat på Plantagen i Västerås

Nu har vi kommit hem från Plantagen i Västerås och som vanligt överskrider jag varje gång. Skulle handla för 500:- men det slutade på 1000:- Men min man var snäll och tog en näve fröpåsar och betalade dom så min summa blev lite drygt 800:- och han tog resten. Jag hade nämligen ej räknat med att köpa en lilafläckig julros för 129:-. Jag kunde ej låta bli när jag såg den och sedan så köpte jag en burk med långtidsverkande gödnings ”kulor/grus”. men jag hade planerat torvbrickorna (ville prova dom igen) och två brätten med små krukor för omskolningar.

SÅ! Vilka fröer köpte jag ?

  • Svansfjädergräs (Pony Tails) – Stipa tenuissima
  • Kokardblomster (Mix)  – Gaillardia x grandiflora
  • Trädgårdsnattviol (Violett) – Hesperis matronalis
  • Aubrietia (Hendersonii) – Aubrieta deltoidea
  • Aubrietia ”Red Cascade” – Aubrieta x cultorum (Cascade-Serien)
  • Aubrietia ”Blue Cascade” – Aubrieta x cultorum (Cascade-Serien)
  • Trädgårdsnejlika  (Mix) – Dianthus caryophyllus
  • Törnrosas Kjortel – Rhodochiton atrosanguineum
  • Trädgårdsviva ”Silver Lace Black”- Primula x polyantha (Victoriana-Serien)
  • Aster (Mix) – Callistephus chinensis
  • Aster (Mix) – Callistephus chinensis (Strålformig)
  • Slingerkrasse – Tropaeolum majus (Lobbianum-gr.)
  • Svartöga (Gul/Orange) – Thunbergia alata
  • Rosenskära ”Daydream” – Cosmos bipinnatus
  • Rosenskära ”Candy Stripe” – Cosmos bipinnatus
  • Pionvallmo (Mix) – Papaver (Paeoniflorum-gr.)
  • Gurkört (Blå) – Borago officinalis
  • Romersk Riddarsporre ”Earl Grey” – Consolida ajacis
  • Stor Tagetes (Gul) – Tagetes erecta (Ligulosa-gr.)
  • Silverek ”Silberzwerg” – Senecio cineraria
  • Doftklint (Mix) – Amberboa moschata
  • Solvisare (Orange) – Dimorphotheca sinuata
  • Ringblomma (Gul) – Calendula offisinalis
  • Påfågelsblomster ”Red Stripe” – Gazania
  • Luktärt (Mix) – Lathyrus adoratus

Vi skall tillverka ett grönsaksland i sommar så lite grönsaksfrön inhandlades dessutom.

  • Blomkål – Brassica oleracea L.
  • Plock Sallat – Lactuca Sativa L. (rödbladig)
  • Plock Sallat ”Austraisscher Gelber” – Lactuca sativa
  • Rädisa – Raphanus sativus L. (Avlång)
  • Dill – Anethum graveolens L.
  • Persilja – Petroselinum crispum (Slätbladig)
  • Gyllenbär – Physalis pruinosa
  • Kålrabbi – Brassica oleracea L.
  • Morot (höst/vinter) ”Autumn King” –  Daucus carota L.
  • Rödbeta (avlång) ”Kosak” – Beta vulgaris
  • Mangold – Beta vulgaris L.
  • Spritärt – Pisum sativum L.
  • Vitkål ”Amager” – Brassica oleracea L.
  • Vaxböna – Phaseolus vulgaris L.
  • Salladskål – Brassica rapa L.
  • Purjolök – Allium porrum
  • Kålrot – Brassica napus
  • Gurka – Cucumis sativus L. (Druvgurka-gr.)
  • Bondböna ”Hangdown” – Vicia faba

7 responses to this post.

  1. Posted by Jacky on januari 27, 2007 at 10:46 f m

    Fina blommor
    du köpt frö till, en del behöver ju komma i jorden meddetsamma och en del kan ju vänta ett tag
    Jag odlar inte grönsaker, bara tomat, gurka och sallat

    Svara

  2. Posted by lotza on januari 27, 2007 at 11:15 f m

    Jag tror att,
    även om det känns märkbart i plånboken just nu, får tillbaka det med att glädjen att odla och uppleva en underbar blomsterprakt (vilket ni absolut kommer att få) i sommar och äta egenodlade grönsaker är befrämjande för vår *läs trädgårdsintresserade*, livskvalité och njutning av livet. Jag vet andra hobbys som kostar väldigt mycket. Tex vår segelbåt, jag skall inte tala om vad den kostar i brygghyra/år, upptagning och iläggning (hutlösa priser), försäkring osv men det är min makes största intresse och han gör sitt val. OM jag sedan betalar ett par hundra för fröer, jord och tilbehör – en droppe i havet😉 Jag är nyfiken på hur du skall så Kokardblomster – har fått fröer av bloggare – sådd inne? Och hur gör du med trädgårsnattviol? Visst har du en lycklig känsla i kroppen nu med alla fröer och sådder framför dig… =) Och till slut (det var väldigt vad långt det blev idag…pratsjuk tror jag…) din julros är otroligt vacker! Jag har bara vit och skall se om jag kan få tag i ros såsmåningom, kommer ihåg att Maloppa köpte rosa på Lisebergs Trädgårdsdagar i fjol. =)

    Svara

  3. Posted by texaskrage on januari 27, 2007 at 11:30 f m

    Vilken härlig
    julros och vilka roliga fröpåsar, visst är det roligt när man får med sin man i planerandet på något vis när de visar ett intresse för något som rör trädgård. Jag har sett en orkidé som i färgen och i blomman faktiskt påminner om din julros, jag var nära att köpa den i veckan men hejdade mig lite, skall få klart hobbyrummet först, det är nog rörigt när vi gör pannrum och hobbyrum samtidigt, det är massor med kläder och hyllor som vi måste ha i andra rum tills pannrummet är färdigt, det målas och ändras om här nu så mycket så det står grejer överallt och blir svårstädat. Men snart kan vi sätta upp klädhyllorna i det rum som är närmast där vi gör pannrum. Nu har jag målat ett varv kring fönstren i hobbyrummet, det behövs ett varv till sedan kan jag sätta tillbaka fönsterbrädan, ska måla den med, när den sidan är helt klar kan jag köpa orkideé tänkte jag, såg en snygg kruka till den med, den kanske jag köper i förväg så den inte tar slut. Vad mycket bra du hade hittat idag.Förresten det var i Västerås jag i slutet på 60-talet åkte rulltrappa för första gången,det kan ha varit i början på 70-talet också men vi bodde i Enköping 1968 – 1971, vi besökte Västerås någon gång och gick och handlade kläder där minns jag, en långkofta fick jag från Västerås som var modernt då, till min första klassfest. Purjolök är mycket roligt att skörda, först är det små tunna rangliga stjälkar som men sen blir det stora tjocka fina purjolökar.

    Svara

  4. Posted by asaostlin on januari 27, 2007 at 11:43 f m

    Imponerande lista…
    med blommor/grönsaker du köpt…
    KUL!!! Jag överskriver också jämnt.. men man måste väl få unna sig något man tycker är kul!! Jättefin julros!!!

    Svara

  5. Posted by stromqvist on januari 27, 2007 at 12:06 e m

    Jag håller
    med Lotta, det känns som mycket pengar nu, men det är många månader du får glädje av det – from nu till hösten, en del flera år…

    Jag skickade maken iväg på såjordsjakt idag, men han verkar inte ha något emot det, dels vet han om att detta är mitt intresse och dels tycker han att det är lite kul själv också.

    Svara

  6. Posted by diana61 on januari 27, 2007 at 12:45 e m

    Kokardblomster
    Lotza – På min påse står följande ang. sådden.
    Så innomhus i såjord i april-juni. Så grunt. Gror efter 14-21 dagar. Plantera om i krukor med plantjord. Plantera us på växtplatsen under sensommaren. Blommar första gången året efter sådd. Vintertäckning underlättar övervintring.

    Svara

  7. Posted by Sofiasve on januari 27, 2007 at 5:27 e m

    Listor
    Jag älskar dina listor. Önskar jag hade kraft och ork at göra detsamma. Bloggen är ett utmärkt sett att hålla kartotek. Lycka till med sådderna!

    Svara

Kommentera

