Första snön har kommit!

Då var vintern här då. Det har stormat hela natten och på småtimmarna började snön komma. Nu yr snön utanför fönstret. Vart tvungen att sticka ut kameran för att fota lite och så här ser det ut.

13 responses to this post.

  1. Posted by lotza on november 2, 2006 at 1:13 f m

    Vacker vinterbild!
    Vi har ju som sagt lite snö och lite kallt,det ser både konstigt ut och vackert med snö på blommande kärleksört. Tur att man har hunnit få ned lökar och flyttad de perenner som skulle flyttas innan kylan kom men det blir tö snart enl väderprognos, redan i morgon, tråkigt. =(

    Svara

  2. Posted by buddha on november 2, 2006 at 4:32 f m

    Håller med lotza
    Väldigt fin vinterbild men oj va snö ni verkar ha! Här är det inte alls lika mycket..

    Svara

  3. Posted by diana61 on november 2, 2006 at 5:07 f m

    snön är här.
    och värre vart det under dagen.

    Svara

  4. Posted by linvik on november 6, 2006 at 4:52 e m

    Sött grannhus
    Huset ni har på andra sidan gatan är så himla sött! Eran gata verkar så himla idyllisk!

    Svara

  5. Posted by diana61 on november 7, 2006 at 2:56 f m

    Idyllist gata!
    Vårat hus ser likadant ut förutom utbyggnaden. Det finns 4 hus på vår lilla gata och alla är likadana, fasr alla har gjort olika tillbygnader till dom. Det är en återvändsgata där vi bor så ingen trafik.

    Svara

  6. Posted by Anonym on november 11, 2006 at 5:56 e m

    Vintern och liljor
    Hej Diana!

    Först vill jag säga grattis till körkortet! Måste kännas jätte härligt.

    Idag var jag på Plantagen i Jakobsberg. Tänkte köpa några scilla och sätta de i gräsmattan innan marken fryser. Jag gjorde det förra året i nov. och det gick bra. Plantagen hade massor av lökar till 70% rabatt och då kunde jag inte låta bli att även köpa liljor. Köpte bl.a. lollipop.

    Har kollat på Odla.nu om när och hur man ska plantera de. Man får en massa olika tips.
    På påsen står det att man kan sätta de fram till dec. men på Odla.nu säger man absolut inte hos oss i Sverige.

    Då tänkte jag på alla dina fantastiskt vackra liljor. Vad skulle du göra? Ska jag förvara påsarna med lökarna mörkt och svalt och vänta med att sätta de till våren? eller ska jag gräva ner de i rabatten nu?

    Hälsningar
    Linda

    Svara

  7. Posted by diana61 on november 12, 2006 at 5:40 f m

    Sätta liljelökar
    Linda: Så länge du kan gräva i marken så kan du plantera/Sätta dina lökar i backen.

    Jag har nere på landet planterat så sent som 2:a December och lyckades strålande med dom, men vad jag gjorde var att täcka lökarna ordentligt med täckbark.

    Om det behövdes vet jag ej men jag gjorde det för att vara riktigt säker. Jag vill ju ej förlora mina kära liljor. Ändrad av diana61 den 2006-11-12 klockan 5:40 AM

    Svara

  8. Posted by Anonym on november 12, 2006 at 7:38 f m

    Orubricerad kommentar
    Tack för ditt snabba svar! Marken här är fortfarande lätt att gräva i så nu ska jag sätta liljelökarna.

    Diana, plockade några ricinfrön (ricinus) när jag var i Algarve för ett par månader sedan. Läste i någon blogg att de var svåra att få tag i här. Är du intresserad? Jag skulle kunna skicka några till dig som tack för hjälpen.

    Svara

  9. Posted by diana61 on november 12, 2006 at 7:42 f m

    ricinus frön
    Tack snälla! Det vore himla rart av dig. Klarar dom Zon 3 ?

    Svara

  10. Posted by Anonym on november 12, 2006 at 7:56 f m

    Orubricerad kommentar
    I Sverige odlas de som ettåriga plantor. Jag bor också i zon 3 och ska sätta frön till våren. De har stora vackar blad och kan bli rätt så stora.

    Kan skicka några till dig imorgon. Hur får jag din adress?

    Svara

  11. Posted by diana61 on november 12, 2006 at 8:06 f m

    maila mig
    Antingen mailar du mig eller så får jag din e-mail adress .

    Svara

  12. Posted by Anonym on november 12, 2006 at 8:14 f m

    Orubricerad kommentar
    Du kan maila mig på: linda.marcusson@gmail.com

    Kollade just på nätet. Du hittar bilder på ricin under http://dalang.tradgardsblogg.se, välj "trädgården" under rubriken "kategorier" och skrolla sedan ner till "frossa i ricin" den 24/8-06.

    Hälsningar
    Linda

    Svara

  13. Posted by diana61 on november 12, 2006 at 8:18 f m

    http://dalang.tradgardsblogg.se
    Jag hittade redan andra bilder av den och gillar den och ser verkligen läcker ut!
    Maila mig gärna på diana61@runbox.com så får du min adress.

    Svara

Kommentera

