Fröinsamlingen har börjat.

Nu har jag börjat samla in frön från trädgården och har nu samlat in aklejor av olika slag, brinnande kärlek, toppklocka, allium aflatunense. Jag har flera att samla in snart. Så nu har jag en del papperspåsar med frökapslar som ligger och torkar till sig innan jag skakar ut dom för att sedan fylla små fröpåsar. Har redan några klara. Det är ett pillergöra men ganska kul att pyssla med.

Jag har nu märkt att en rabatt ser fruktansvärt tråkig ut nu när alla blommorna gjort sitt. En marra kala fläckar som skriker efter färg. Något jag måste se till inför nästa års blommning. Har även lite av samma problem i två andra. men eftersom jag fotograferar trädgården nästan varje dag så kan jag sedan under vintern gå tillbaka och titta vart jag behöver fylla ut med lite senare blommning som tar äver när de tidiga slutat.

 

5 responses to this post.

  1. Posted by lotza on augusti 9, 2006 at 4:22 f m

    Kul med tips
    vilka fröer du samlar in, jag håller också på med fröinsamling. Jag har aldrig gjort det tidigare men tänkte testa att samla och sedan så dem på lite olika sätt. För ett par år sedan sådde jag sommarblommor och där i fanns en nejlika med silverblad och jag har sett att den kommer år efter år på samma ställe så den kan man ju kalla perenn, hur som helst så har jag tagit frö i år och skall se om det blir något av dem. Bra tips också att ta foto på de kala fläckarna i rabatterna, jag har också det lite kalt här och där. Trevlig vintersysselsättning med att planera för nästa års blomning. =))Ändrad av lotza den 2006-08-09 klockan 4:23 AM

    Svara

  2. Posted by diana61 on augusti 9, 2006 at 7:12 f m

    Fröinsamling
    Lotza.:
    Det är andra gången jag samlar in fröer,för jag samlade in några förra året men som sagt, den plåtburken med alla mina andra fröer samt de insamlade är fortfarande borta. Dom kommer nog fram vart efter garaget töms på de kvarvarande flyttkartongerna.

    Svara

  3. Posted by Jacky on augusti 9, 2006 at 4:53 e m

    Kala fläckar
    Jag tycker det blivit ovanligt mycket kala fläckar i år, troligen på grund av att allt blommat så tidigt av värmen
    I år kan man ju samla frön, förra året mognade inte mina frön eftersom allt var så sent

    Svara

  4. Posted by diana61 on augusti 9, 2006 at 6:07 e m

    torkan
    Jo jag håller med dig Jacky, jag tror att det har med värmen att göra, för jag har för mig att det blommade längre förra året. Skall titta på fotona från förra året och jämföra.

    Svara

  5. Posted by maloppa on augusti 9, 2006 at 6:16 e m

    Jag har börjat i växthuset….
    …med insamling av pelargonfrön. Ska gå vidare i trädgården o se om jag kan göra några mer fynd till helgen när jag är ledig. Min favorit – Tagetes vanilla tror jag tyvärr är en F1 hybrid och om jag inte minns fel så är de sterila eller så ger de inte samma avkomma så jag får väl köpa nya frön till våren.
    Ska bli spännande att se om de tar sig i vår…

    Svara

Kommentera

