Hemerocallis och Lilium bilder

PUST!

 

Nu har jag lagt in bilder på alla mina Hemerocalis (6st) och Lilium (25st) som blommar eller har blommat. Det kommer att fyllas på vart efter resterande kommer upp och visar sig.

 

Ha en trevlig kväll.

5 responses to this post.

  1. Posted by buddha on juli 27, 2006 at 4:47 e m

    Fantastiska!
    Diana, du harju mängder med liljor och alla är ju jättefina. Jag hade också en gul Grand Cru med bland de lökarna jag köpte i våras (maj) men den har vägrat visa sig mer än 10 centimeter ovanför marken. Jag är ju inget haj på liljor men har ju dessa samt ett antal brandgula som går under namnet Asiatisk Lilja eller Orientalisk Lilja. Ska dessa stå kvar i jorden eller ska de plockas upp innan första frosten? Hur förvarar du dem då?

    Svara

  2. Posted by maloppa on juli 28, 2006 at 1:36 f m

    Vill ha…
    …såna fina liljor jag också. Helt underbara exemplar. Fastnade för den vita med svarta prickar utan namn, den var jättefin. Läste på Odla.nu att liljor vill ha väldigt väldränerat under vintervilan så jag får nog till att fixa mina rabatter innan jag införskaffar lökar…

    Svara

  3. Posted by diana61 on juli 28, 2006 at 4:07 f m

    Liljor
    Buddha:

    Liljorna skall vara kvar i marken. Jag lade märke till att det går fortare att få igång liljorna när man just köpt lökarna genom att plantera dom i krukor först och driga upp dom inne. Jag har dom i garaget för jag har inget växthus ännu. Och när de blivit kraftiga och ca:30cm höga planterar jag ut dom. Man kan även vänta tills dom börjar blomma i krukorna om man vill och sedan plasera ut dom i trädgården där man ser att färg fattas.

    Ett litet tips jag lärt mig: Asiatiska lökar har tre toppar medans orientaliska har bara en i mitten.

    Maloppa:

    Jo det stämmer att dom vill ha väldränerat, men så där väldans mycket vet jag ej för mina har klarat sig bra genom åren utan problem. Men det skadar ej att vara extra noga med det för annars så ruttnar lökarna i marken och det vill man ju ej.

    Den vita med prickarna utan namn kommer ju från min mors kollonilott så jag har ingen aning om vad det kan vara men jag skall försöka luska reda på alla namnlösa liljor som jag har.

    Svara

  4. Posted by Ronja on augusti 5, 2006 at 5:02 e m

    Arena
    Din första okända lilja ser ut precis som min Arena som jag har hemma…?!? Ska försöka komma ihåg att ta lite nya bilder nu när alla knopparna är utslagna.

    Svara

  5. Posted by diana61 on augusti 6, 2006 at 5:38 f m

    Arena
    Jo den liknar Arena men det är ej den, för arena har smalare blomblad och den rostrosa färgen går hela vägen upp efter blombladen. Men de lökarna som jag köpte på mässan på lösborden som var Arena visade sig när dom kom upp inte vara det. Utan dom var en knallröd lilja istället.

    Svara

Kommentera

