Bilder på Liljor som blommar nu.

Nu skall jag visa lite bilder av en del liljor som blommar nu i min trädgård. Jag lade märke till att jag tappat bort etiketterna till vissa så jag får gå ner i garaget senare och leta. Vi lever fortfarande bland kartonger sedan vi flyttade in här förra april. .

OK här kommer då bilderna:

Varför jag skrivit ett ”?” betyder att även nästa heter tydligen samma sak ?? En viss skilnad på färgen. Men det kan ju vara så att en annan lök hamnat i fel påse. Sedan så har jag en till som heter African Queen men som är GUL?? Men den har ej blommat ännu.

Och denna rosa lilla skönhet heter Lilium Chianti.

Lilium Cote d´ Azur

Har ej hittat etiketten för denna ännu, men det kan vara Mona Lisa.

Nu till dagliljorna som blommar nu. Denna ”Strawberry Candy” har helt fel färg mot etiketten men man kan aldrig lita på etiketterna.

Denna stämmer med etikettens bild och är himla läcker med den Lime Gröna halsen.

Underbara Frans Hals!

Och till en som inget namn hade på etiketten utan bara färgen beskriven som Persikofärgad?

9 responses to this post.

  1. Posted by Heidi on juli 26, 2006 at 1:48 e m

    Liljer
    Hei Diana. Du som har så mycke liljor kanskje vet? Fikk for endel år siden noen orange liljer. Dom har blitt flyttat på och delat flera gånger. Dom två siste åre har dom varit små av vekst och jag trodde at dom i år ville vara død. På två plasser kom dom i år. Den ene med sin starkt orange farge, men den andre med en helt ny farge, dyp blodrød farge. Den er jo kjempefin, men jag undrar så varfør. Har lagt ut bild av den røda liljan på min blogg julie-k.blogspot.com Jag tycker det er lite lustigt det hele.

    Svara

  2. Posted by Gunilla on juli 26, 2006 at 4:19 e m

    Vilka underbara liljor
    Om det inte vore för liljebaggarna skulle jag kunna fylla mina rabatter. Dina fantastiska bilder gör verkligen reklam för dem.

    Svara

  3. Posted by maloppa on juli 26, 2006 at 4:30 e m

    Vilka underbara liljor…
    …själv har jag bara gula. Klarar du dina undan liljebaggarna eller har du ngt specialknep? Du kanske skulle ta Lilian som mellannamn *ler* med tanke på alla de vackra liljor du har…

    Svara

  4. Posted by lotza on juli 26, 2006 at 4:53 e m

    Ljuvliga Liljor!
    Det är jättefina, det är en växt som blommar fint just denna perioden. Har precis varit ute och vattnad och funderade just på att det hade varit vackert med Liljor vid Ormbunken och framför Ligusterhäcken. Gillar den Limefärgade och Persiokofärgade och vita förstås! Om jag kommer ihåg rätt så planterade du dem i krukor och hade dem inne och sedan i jorden när frosten var över?

    Svara

  5. Posted by haspet on juli 26, 2006 at 4:58 e m

    Fina liljor
    Och vilka fina bilder. Jag gillar Strawberry Candy (bara namnet…) helskarpt och så den limefärgade förstås.

    Svara

  6. Posted by diana61 on juli 27, 2006 at 5:17 f m

    Dessa underbara liljor
    Heidi:

    Jag har lämnat svar på din blogg men jag kan ta det här med. Jag vet inte varför detta hände men jag skall undersöka saken för jag blev nyfiken. Vad jag kan gissa är att korsningen mellan två liljor (mamma och pappa) tillverkade den orange färgade liljan men efter en tid så tappade några av dessa liljan mammans eller pappans färg och eventuellt form och återgick till antingen mammans färg och form eller pappans.

    Gunilla:

    Jag vet ej om jag har haft tur eller om det är så att vi inte lagt märke till dom, men vi har ej haft så himla många av dessa baggar att det har inte varit några problem med att jaga dom. Men dom stoppar inte mig för att fortsätta med liljor.

    Maloppa:

    Inga knep alls vad jag vet. Har haft liljor sedan mitten av 80-talet då jag fick min kollonilott och har aldrig haft problem med dom eller baggarna. Men jag har fått några knep från handelsträdgården som jag i våras praktiserade hos som jag tänker prova nästa år. Lustigt att du skrev att jag borde ha Lilja som mitt andra namn. Saken är den att i England kallas jag för "Miss Lilly", måste ändras till "Mrs Lilly" nu.🙂

    Lotza:

    Du kommer ihåg rätt. Varför jag satte dom i krukor i garaget var att dom liljorna köpte jag på Mässan och dom var redan igång med att växa. Men vist kan man göra på detta viset om man vill. Det är himla bra idé ifall man sedan vill få in lite färg i rabatterna när andra perenner slutat med blommningen. Då är det bara att plantera ut dom där man vill ha dom. Men alla mina övriga liljor har jag satt direkt i rabatterna.

    Haspet:

    Jo dom är härliga. Vissa liljor har redan gjort sitt men dessa är en del av dom som blommar nu, men jag har massor kvar som snart kommer att börja blomma, så det kommer att komma flera bilder när dom kommer igång.

    Svara

  7. Posted by Heidi on juli 27, 2006 at 5:49 f m

    Røda liljer
    Hei igjenn Diana. Tack så mycket for ditt svar. Det høres ju veldig fornuftigt ut. Har frågat så mange som inte har kunne gitt noe svar.
    <br>Jag tycker jo fargen er utrolig vakker, men man blir jo veldig nyfiken på hur det blev så. Plantene har jo varit ganska så småvokst dom sista åren, så man blev ju forvånad da den kom så starkt i år.
    <br>Mina två liljeplantor (som kommer från en) står på var side av min terrasse. Den andra som inte er rød, har presis den samma orange farge den hadde førut. Bruker samme gjord, men den røde står nog lite mere i solen og mera tort. Det hele virker lite magiskt🙂

    Svara

  8. Posted by Ronja on juli 29, 2006 at 7:38 f m

    Wow!
    Vilka fantastiska liljor! Den första var helt underbar tycker jag! Själv har jag bara tre olika och en av dem är precis på gång att slå ut. 'Arena', vit med "kakaofräknar". Den börjar spricka upp längst ut i knopptoppen. Det är alltid lika spännande när de öppnar sig, även om jag sett dem förut…🙂

    Svara

  9. Posted by diana61 on juli 29, 2006 at 7:48 f m

    Arena!!!!
    Ronja, Du anar inte hur länge jag har letat efter denna lilja. Hade den nere på landet och har sedan dess nu i två år letet efter den. Trodde jag fick den på mässan i våras men alla dom liljorna var en och samma röda lilja😦 Men jag skall snart inhandla den från Flower Beauty.

    Svara

Kommentera

