Mina liljor

Jag har under de senaste dagarna försökt kolla upp vilka liljor jag har i trädgården och vilka som ej ännuhar blommat. Men det kan även vara så att vissa ej kommer att visa sig över huvudtaget. Så jag försöker nu att fota varje dag det kommer upp nya liljor och sedan skriva ner vilka det är för add senare kolla av vilka som ej komm upp och som skall inköpas igen för att ersätta dom. Så har vi så de lökar jag köpte på mässan som visade sig inte alls vara de som jag trodde jag hade köpt. Till min stora besvikelse så var alla röda och jag ve ej vad denna röda lilja heter. Så jag håller på och forskar i det med.

Dessutom så har jag en rabatt med en hel del liljor som jag fick av min mamma från hennes kollonilott som jag ville ha, men bara två av dom vet jag med säkerhet namnet på och det är Grand Cru och Lollipop. Så jag har en hel del att forska i de kommande dagarna. Samtidigt så tycker jag det är kul för då detta viset får jag en bättre koll på vad jag har i min trädgård. Jag som trodde jag bokfört alla inköp med namn och allt, det visade sig att jag måste ha haft panik planteringar under hösten då jag bara planterade för att få ner allt och då glömde föra ner vad jag planterat och vart. Fy på mig. Så det är bara att sitta och invänta alla vart efter de kommer upp.

 

2 responses to this post.

  1. Posted by Anonym on juli 21, 2006 at 4:35 f m

    Liljor
    Hej Diana,
    <br>
    <br>Vilka vackra liljor Lollipop är!
    <br>
    <br>Jag har råkat ut för samma sak när det gäller köp på mässan. Dahlior som skulle vara mörk rosa var nästan vita, osv. Jag tror också man ska köpa i välmärkta påsar.
    <br>
    <br>Det ser inte ut som om du använder täckbark i dina rabatter. Är det inte bra eller har du en annan anledning? Jag har börjat med det på vissa ställen och det håller verkligen ogräset borta ett bra tag.
    <br>Jag tycker mycket om att läsa engelska trädgårdstidningar och har en jätte tjock bok av Alan Titchmarsh. Det står ofta om mulch. Vad heter det på svenska? Är det täckbark eller barkmull?
    <br>
    <br>Ha det jätte bra!
    <br>
    <br>Förresten, det lät underbart att gå barfota i regnet i trädgården. Här i Sollentuna är det så tort så vi skulle behöva massor av regn – hela nätter….
    <br>
    <br>Hälsningar
    <br>Linda i Viby

    Svara

  2. Posted by diana61 on juli 21, 2006 at 3:15 e m

    Täckbark
    Linda: När det gäller täckbarken så är det så att det är bland det bästa man kan använda tycker jag och orsaken till att jag ej har det i alla mina rabbater är för att jag är arbetslös och inget körkort har (ännu) och då är det svårt att ha råd till det. Men vi har pratat om att nu till hösten se till att alla rabatterna får täckbark inför vintern.

    Svara

Kommentera

