små skalbaggar på min daglilja ?

Är det någon som vet vad dessa små svarta skalbaggar är för något. Är dom ”farliga” för liljan eller ej?

4 responses to this post.

  1. Posted by lotza on juni 26, 2006 at 1:34 e m

    Så små skalbaggar har jag aldrig sett,
    kanske någon larv som kläckts ?, det är ju gott om larver just nu, ser de ut att äta på liljan?

    Svara

  2. Posted by kirsti on juni 26, 2006 at 2:27 e m

    Rapsbaggar,
    gissar jag på eftersom de verkar trivas på din gula blomma. De livnär sig på raps i vanliga fall men dras till allt som är gult..när jag var liten och hade en gul träningsoverall på mig kom dessa små kryp i mängd och irriterade, minns jag….😦
    Lite om dem finns att läsa på dessa sidor:
    http://www.gullviks.com/bibliotek/detalj.html?b=1&i=1052
    och
    http://www.alltomtradgard.se/gaRDENINGLISTS/rose.php?list=19&id=5690&order=alfa&section=R

    Svara

  3. Posted by diana61 on juni 27, 2006 at 4:00 f m

    Raps skalbaggar
    Lotza, Jag såg dessa skalbaggar första gången den 25:e och därav att jag fotade dom. Jag har alltid kameran med mig i trädgården för att fota allt som händer. Jag kunde inte se att dom åt på själva liljan men jag skall titta närmare idag igen.

    Svara

  4. Posted by diana61 on juni 27, 2006 at 4:02 f m

    Rapsbaggar
    Kirsti:

    Tack för din information om dessa baggar. Jag tror du har rätt i att det är Rapsbaggar och jag skall ut för att titta till dom lite närmare idag för att se vad dom pysslar med och så blir det att rensa bort dom.Ändrad av diana61 den 2006-06-27 klockan 4:02 AM

    Svara

Kommentera

