Nu börjar det blomma!

Min första lilja har slagit ut idag men nu visade det sig att den är felmärkt !?! Det skall vara en Luxor (Vit/Gul-orange), men det visade sig vara en röd rackare med svarta prickar. Påminner om America men den har jag på en annan plats (hoppas jag), plus att stjälken på America är mycket mörkare, nästan svart. Jag börjar ana att liljelökarna låg blandat på mässan så att folk bara kastade dom hit och dit mellan borden så jag kan ju ha fått med mig vad som helst ! NEDRANS! Jag får ligga lågt och vänta på att alla börjar blomma för att se om jag fått det jag köpte. Vill verkligen ha min Arena och America lilja bland dessa. Håll tummarna att jag har dom.

Här är den röda liljan.

Sedan så har Irisen kommit igång på allvar nu🙂 Är den inte för läcker ?

Har dessutom planterat ut vita (eller om det nu var vita med rosa stänk) purpurklätt som jag köpte från på Tradera.com och sådde. Dom har nu kommit upp fint så jag planterade ut dom. Nu håller jag tummarna att dom tar sig, men dom brkar göra det.

Min man passade på att trimma häcken idag och den ser himla bra ut nu efter förra ägarens misshandel.

Så här såg den ut när vi var och tittade på huset i Januari 2005.

Och så här 13 dagar efter vi flyttade in.

Och så här idag. Det finns hopp.

4 responses to this post.

  1. Posted by lotza on juni 17, 2006 at 2:20 f m

    Läcker iris,
    jag har också fastnat för Irisar för de är så fina, får köpa lite fler till nästa år/nästa rabatt. Så snopet med liljan och färgen men jag tycker den var vacker ändå. Häcken ser väldigt tät och frodig ut, en fin inramning av trädgården =)Ändrad av lotza den 2006-06-17 klockan 2:21 AM

    Svara

  2. Posted by Immix on juni 17, 2006 at 3:09 f m

    Orubricerad kommentar
    De flesta av de liljor jag köpt på mässan tycks också vara fel färg. De som har slagit ut är samma sort som du har fastän jag trodde att jag bara plockat åt mig vita!
    http://immix.clericom.com

    Svara

  3. Posted by git on juni 17, 2006 at 5:28 f m

    Härligt röd färg
    det var på liljan!

    Jag har börjat få upp ögonen på irisar. De är riktigt trevliga och finns i så härliga kombinationer!

    Visst är det häftig att se hur saker och ting utvecklas och går framåt. Absolut finns det hopp!Ändrad av git den 2006-06-17 klockan 5:28 AM

    Svara

  4. Posted by diana61 on juni 17, 2006 at 2:35 e m

    Liljor,irisar och häck
    Lotza:

    Jo irisar är härliga och som du säger, det finns så många olika varianter och färgkombinationer av dom.
    Liljan är fin men när man planerat att vissa färder skall vara på en viss plats och när man letat efter två i två år och äntligen hittat dom, så blir man ju förbaskat besviken när det är fel färg som kommer upp. Vore trist om alla 24 liljor är bara denna röda.
    Häcken börjar se ut som en häck nu och jag kan nog leva med den nu.

    Immix:

    Så du har också fått fel färger på dina liljor !?! Tänk om alla lökarna där var en och samma fast dom satte upp olika skyltar för att lokka en att köpa ?? Kan dom ha varit så jävliga tro?
    Annars så kan det vara så att folk river i lådorna och kastar lökarna hit och dit utan att tänka sig för vart dom hamnar.

    Git:

    Jo det är härligt att följa trädgårdens utväckling. Det är därför så kul att fotografera trädgården varje dag för året efter kan man titta tillbaka och se hur sakerna förändrades och hur fort vissa växte mm. Himla kul tycker jag.Ändrad av diana61 den 2006-06-17 klockan 2:38 PM

    Svara

Kommentera

