Förkylning och blommor

är dunderförkyld och orkar inte göra något i trädgården men jag tar varje dag en titt runt alla rabatter, för att se vad som kommit upp eller börjat blomma. Idag så har tre blommor öppnat sig idag, och här är dom.

Denna daglilja fick jag av min far förra året och idag blommade den för första gången  hos mig

En fantastisk skägg iris (Trädgårdsiris) som jag köpte förra året ”Iris germanica – Arpage” . Även denna öppnade sig för första gången idag!

6 responses to this post.

  1. Posted by lotza on juni 15, 2006 at 12:50 f m

    Sommarförkylningar
    är bara sååå tråkiga att få, speciellt när det är så varmt som det är nu. Du får ta det lite lungt och njuta av dina fina blommor. Dagliljan är en fin blomma tycker jag, har också den. Gillar formen på blomman och bladen som är gröna nästan hela säsongen. Iris är också vackra, min har bara knopp ännu. Jag skulle vilja ha en rabatt med mängder av liljor och iris och pioner, synd att de blommar nästan samtidigt. Funderar på vad som kan växa ihop med dem som blommar senare ??

    Svara

  2. Posted by Mimmi on juni 15, 2006 at 1:31 f m

    Jag var runt i trädgården igår
    och upptäcke att alla mina irisar var gula, så det är uppskrivet på "att-köpa-lista" lite nya irisar för min del. Din var ju fantastisk, lite finska flaggan tycker jag.

    Svara

  3. Posted by diana61 on juni 15, 2006 at 4:16 f m

    "Finska" Irisen
    Jag har denna blåvita iris och den lilla lila och en som jag aldrig sett blomma ännu men som är gul-vit. Jag vill ha några röda och svarta och vinröda – rostbruna aprikosa irisar också, bara hag får plats med alla 😉 Denna "finska" iris kan lika väl vara en Skotsk eller grekist, men då bör den vara ljusblå …. Men fin är den!

    Svara

  4. Posted by diana61 on juni 15, 2006 at 4:28 f m

    Sommarförkylningen sitter i…suck
    Lotza, jag fick börja dagen med att avboka körlektionen i morgon för jag är inte frisk nog för att vara i trafiken. Så jag hoppas jag är kurerad tills Måndag då nästa körning är.

    Jag älskar Liljor vilket du kanske redan förstått här genom bloggen? men även irisar, pioner, rosor, löjtnantshjärtan, riddarsporrar, stormhattar, rhododendron , axaleor, fingerborgsblommor, klematisar … Synd bara att jag ej har en större trädgård så jag får göra så gott jag kan med den lilla plätt jag har på 770kvm.

    Svara

  5. Posted by Lilo on juni 15, 2006 at 2:59 e m

    Åh, blommar din Iris redan
    Jag köpte också en Iris germanica förra året men av den har det bara kommit upp lite blad, inte en enda knopp i sikte. Kanske blir det ingen blomma i år. 😦 Dom är verkligen fina. när vår damm med dammrabatt är klar….*drömmer*…så ska jag ha irisar där. Hoppas din förkylning snart går över så du får tillbaka lite ork.

    Svara

  6. Posted by diana61 on juni 15, 2006 at 5:24 e m

    Irisen som nu blommar!
    LILO:

    Ja vist gör den det och vacker är den. Har sett att knopp nummer två spricker vilken minut som helst och antar att den i morgon är i full blom. Därefter är det bara att invänta de övriga knopparna som inte är långt efter.

    Jag hoppas jag med att förkykningen snart är över för trädgården blir lidande och körlektionerna med. Fick avboka morgondagens körning för att jag ej är frisk nog.

    Svara

Kommentera

