Björnbären äntligen planterade.

Det dände ej mycket i trädgården i går för vi var inbjudna till bröllop som var så lyckat att det ej finns ord. Trevligt med grannar som efter ett år bjuder in en till deras bröllop. Jag måste erkänna att jag kände mig hedrad.

Nog om det. Vi var ju i Västerås igår på Plantagen, så jag köpte äver en spalje och pålar för att björnbären skall få någor att hänga sig på och nu är dom i backen. Fick ett råd av en en av tjejerna som jobbar på handelsträdgården som jag praktiserade på att om man köper en 10L plasthink och skär ut botten, sänker den i backen och där planterar björnbären så riskerar man ej att dn sprider sig. Rötterna går nämligen en så djupt ner så jinken stoppar dom från att gå sidleds. SMART! Så det har jag också nu gjort.

3 responses to this post.

  1. Posted by lotza on juni 12, 2006 at 10:03 f m

    Läckert träd ni har köpt
    och att den blir så stor som 2 meter, vad är det svenska namnet på den? Det är kul med Björnbär, de tar sig fort och ger efter något år stor skörd – vi älskar björnbärssylt till pannkakor! och björnbärspaj…mums =))

    Svara

  2. Posted by maloppa on juni 12, 2006 at 10:27 f m

    Björnbär…
    …har vi ett par taggfria uppe i skogsbrynet, har tänkt flytta dem men just nu är det lågprioriterat. Eftersom de står där de står gör det inget om de sprider sig, då är det värre med de vilda taggiga kusinerna.
    Trädet du köpt, heter det inte hängkaragan på svenska tro….ser lite kul ut när det växer åt fel håll.

    Svara

  3. Posted by diana61 on juni 13, 2006 at 4:01 f m

    Björnbär och hängkaragan
    Lotza:

    Trädet heter på Svenska hängkaragan eller Sibirisk Ärtbuske på stam. Det är första gången jag odlar björnbär så det skall bli spännande och se hur dom tar sig.

    Maloppa:

    Jo de taggfria kusinerna är värre och saken är den att dessa taggfria är ympade just på dessa taggiga kusiner, så vill det sig illa så kan kusinen göra uppror och ta över. Så man får hålla ett öga på dom. En av mina medarbetare på praktiken där jag praktiserade (Lillsjöns Växtmiljö) sade just detta till mig då jag köpte buskarna, för hennes första buskar har nu kusinerna tagit över och hela busken är nu den taggiga kusinen igen.
    Du har rätt, hängkaragan heter den på svenska.

    Svara

Kommentera

