Förändringar i trädgården

Jag har lite planer på förändringar i trädgården och jag vet att allt kommer jag ej att hinna med i år av olika skäl, pengar den största orsaken med arbetslösheten hängande runt halsen. Men jag har lite som jag nog skall klara av utan någon större djupdykning i plånboken och jag har ett foto här som jag ritat lite på.

Förlängning av rabatten mot brevlådan skall klaras av utan problem och att fylla den är inga problem det heller. Men  så har vi portalen som jag gärna vill ha och som vi pratat om en hel del, menjag vill dessutom ha upp häcken lite mer innan den kommer på plats för jag tror det kommer att se lite löjligt ut annars.Förra ägaren fick för sig att kapa den efter fotknölarna (den var tydligen 4m hög enl grannarna) för dom ville ha staket istället. Men vi får se hur det blir.

Vi har ju ett växthus som skall installeras som vi fått av grannen, och det får gå före portalen. Det blir även till att köpa ett (än sålänge) nytt glas till det, för en av rutorna är trasigt och risken finns att fler går sönder vid nedtagningen av det.

Gången skall vi även försöka hinna med i år då jag har köpt en gjutmall för att göra gångar mm med och jag vill färga betongen innan den gjuts för grått är ingen rolig färg. Så jag skall försöka få tag på färg pulver (antar jag att det skall vara) som man kan blanda i cementen innan man gjuter för att få en finare gång.

Även rabatternas kanter vill jag försöka få till så att det blir rent och snyggt. Har sett en variant som kommer att hjälpa min man med gräsklippningen och mina nerver, för han kör med ena julet ner i rabatterna för att komma åt gräset i kanterna (vilket jag kan förstå). Till saken, jo, jag har sett en kant som har en ”läpp” på sidan i masrnivå (som bokstaven L) och då kommer hjulet att kunna rulla på ”läppen” och han kommer att kunna klippa gräset i kanten och jag får ha rabatterna ostörda

Här är ett annat projekt som vi planerat under hela hösten och vintern. Ni får förlåta mitt ritande men att rita med musen är inte lätt  Den nedre delen (betongrundeln) skall jag måla med strukturfärg (som jag antagligen kommer att blanda ihop själv) i en gul nyans som matchar husets gula tegel. Jag skall maska av med maskeringstejp så att det bildar tegelmönster innan jag sätter igång med målningen. Det skall hänga en hink av något slag som skall planteras upp med silver fall och blå hänglobelia så att det ser ut som vatten som hälls ut ur hinken . Det är även planerat att ha belysning under taket som tänds på kvällen. Detta är planerna i alla fall , hur det sedan blir är en annan sak.

6 responses to this post.

  1. Posted by Virrevarv on maj 20, 2006 at 8:14 f m

    Orubricerad kommentar
    Jag tycker att dina planer låter toppen, det behöver inte kosta så mycket när man ska göra saker… Med en viss händighet kan man göra mycket ändå! Jag ser fram emot bilder på dina färdiga projekt! Ha det gott!

    Svara

  2. Posted by MmeKnorr on maj 20, 2006 at 10:03 f m

    Vad mysigt!
    Det ser så mysigt upp med en gång sådär med rabatter på sidorna. Och ännu mysigare blir det ju när du får upp häcken en bit! (Inte din egen… tror jag.)

    Svara

  3. Posted by lotza on maj 20, 2006 at 10:11 f m

    Vilken fin entré
    det blir med portalen, vad skall växa vid den? Har du någon klätterväxt så gör det kanske inget att häcken är något mindre, vad för häck har du? Hur har du tänkt att gjuta gångarna? Har precis köpt en bok om gjuta i betong och där skriver de att man kan färga betong med färgpigment såsom: Järnoxidgult, -rött, Caput mortum (gammelrosa), kromoxidgrönt, koboltblått, järnoxidbrunt och svart. Bäst resultat enl boken får man med bruna och röda pigment. Har själv funderat på att gjuta krukor i betong och färga in någon färg. Spännande med betong, det är mycket kul man kan göra. Och det var en rolig iden med "brunnen", tänk vad man kan göra av en betongring. Det skall bli kul att se foto på den sedan =))

    Svara

  4. Posted by diana61 on maj 20, 2006 at 12:13 e m

    förändringarna i trädgågrden
    Virrevarv:

    Jag håller med om att det ej behöver kosta så mycket. Har man bara tid, idéer, kunskap och lite envishet så brukar det oftas fungera.

    MmeKnorr:

    Jo häcken är inte vacker och inte vet jag riktigt vad det är men det är tre olika sorter blandat i den. En har otroligt långa och vassa taggar!!!!! SKulle helst vilja ta bort allt och plantera Liguster istället.

    Lotza:

    Jo jag har tänkt ha en klätterväxt runt portalen men vad har jag ej bestämt mig för, men den skall ej vara taggig men dofta.
    Jo jag har (min man) tänkt att gjuta gången med en mönstrad mall just för detta och jag vill tacka dig för informationen om vilken typ av färgpigment man skall använda. Jag skulle vilja ha gången i typ terracotta/tegel färg.
    Önskebrunnen kommer att visas här så fort den blir fixad, det lovar jag🙂Ändrad av diana61 den 2006-05-20 klockan 12:14 PM

    Svara

  5. Posted by maloppa on maj 21, 2006 at 5:04 e m

    Tänkte också fråga…
    …vad det är för häck men såg att Lotza hann före. Med tre olika sorter är det ju bara att hoppas att de ska klippas på samma sätt och att de växer lika fort. Är det däremot en friväxande häck (som ej ska klippas) kan det vara fint med blandade buskar men 4 meter högt låter lite i mesta laget ut mot gatan.
    Jag har lagt betongsten typ "byasten" runt mina rabatter så kan man köra med hjulet på stenkanten plus att det blir snyggt! Vill inte heller hålla på att kantklippa alt riskera att få rabatten nerkörd…
    Jättekul att se dina planer och beträffande ritandet så har jag inte ens kommit så långt som du. Nöjer mig än så länge med att lägga in naturella foton, det klarar jag av *skratt*

    Svara

  6. Posted by diana61 on maj 22, 2006 at 1:08 f m

    Sten och häck
    Angående häcken så var inte varken grannar och de som behövde trafikera vägen utanför särskilt glada över den stora häcken som dessutom hängde ner över vägen, men att kapa den jämt (stavar man så?) med marken var lite tråkigt. Kantsten skall så småningom fixas runt mina rabatter när tid och pengar finns, så det kan ta tid om inget jobb kommer snart (arbetslös som du kanske vet) och jag är på min sista vecka på praktiken nu så vi får se vad bossen säger. Skulle vara trevlig att få någon typ av anställning på handelsträdgården.Ändrad av diana61 den 2006-05-22 klockan 1:09 AM

    Svara

Kommentera

