Mina Engelska Trädgårds Böcker

Dessa böcker använder jag mer än de Svenska av olika skäl.

Min absoluta favorit trädgårdsmästare “Alan Titchmars“. Denna bok “The Gardener’s Year” fick jag i julklapp av min man och den kom lägligt inför TV starten med samma namn, då boken är en sammanställning av vad som händer i programmet. Jag kan bara säga KÖP DEN! :-)

Alan TitchmarshHow To Be A Gardener (Book One). En annan TV serie som även gått i Svensk TV förra året tror jag det var och jag tycker denna serie var helt fantastisk! Är lite sur på BBC som inte vill ge ut den på DVD utan har bara givit ut den första delen på VHS. Den såldes ej så bra så jag antar att det är därför sod ej vill ge ut den på DVD. Men vilka köper VHS idag ? Kan inte vara många (eller är jag ute och cyklar?) Alla vill ju ha DVD nuförtiden. Kan bara säga igen KÖP DEN!

Alan TitchmarshHow To Be A Gardener (Book Two). Som ovan, men andra delen av TV serien och därmef Bok nr 2. Det har kommit ut en ny upplaga av dessa böcker som dom slagit ihop, så man kan nu köpa båda böckerna i en bok nu. Kan bara rekomenderas !!!! KÖP DEN/DOM!!

Alan TitchmarshThe Complete Supergardener. En man som gör trädgårdsarbetet till en lek och ger massor med super enkla och smarta idéer. Han gör det svåra enkelt och roligt. En Trädgårdsmästare jag verkligen skulle vilja träffa en dag. Tänk vad roligt vi skulle ha och vad han skulle lära mig mycket. Ni som ej vet vem han är kan jag bara beklaga sorgen. Försök att ta reda på lite om honom så tror jag nog att de flesta förstår vad jag menar.

Alan TitchmarshThe New Supergardener. Man kan aldrig (inte jag i allafall) bli besviken när man köper hans böcker. Man hittar alltid nya saker varje gång man tittar i dom. Denna bok har några år på nacken men är lika bra fortfarande.

Alan TitchmarshThe Complete Book of Gardening. Som sagt. Jag gillar denna kille, så allt jag ser med honom köper jag så fort jag bara kan.


Alan TitchmarshGround Force (Weekend Workbook). Alan gjorde även en TV serie under namnet Ground Forse som pågick i 6 år med honom (fortsatte ett tag efter att han avgick och lämnade över programmet till en ny person, men tittarsiffrorna sa att programmet nu var dött och det tog ej lång tid innan sista avsnittet sändes). Ett program som slekt och vänner skriver in till programmet och vill överaska någon med att göra om hela deras trädgård under en helg medans personen är bortrest. Detta är en fantastisk trio med personer som tillsammans verkligen gör detta program roligt att titta på. Man får verkligen skratta ofta. Jag tror att denna serie har visats på Svensk kabel TV. Jag har i alla fall 99% av alla programmen inspelade. ;-)

Charlie DimmockGround Force – Water Garden Workbook. Tjejen i Ground Force som det pratas mycket om för att hon ej bär BH. När det gäller att ha vatten i trädgården stort som litet så är denna tjej mitt val. Detta är hon verkligen duktig på och det är nog därför hon har sin egen Trädgårdsbutik för just detta och som en yrkes skada så bor hon i en vattenkvarn.

Tommy WalshGround Force – Practical Garden Projects. Mr. DIY (Do It Yourself). En härlig och charmig kille som kan bygga och fixa allt verkar det som. Spelar ingen roll vad det gäller så kan han fixa det. Har en egen byggfirma i London. Gnistorna mellan honom och Alan Titchmars i programmet var det som gjorde serien extra rolig att se på och det var nog det som tog död på prorammet när Alan lämnade in handduken.

Monty DonThe Complete Gardener. En annan trädgårdsmästare som jag tycker är bra och han tog över TV sändningarna efter Alan Titchmarsh för programmet Gardener’s World på BBC.

Denna Beverley & Barty PhillipsThe Encyclopedia of Gardening. En mycket bra och intressant bok som jag bläddrat mycket i.

The Complete Garden Flower BookUtgiven av Murdoch Books UK Ltd. En riktigt stor och tung bibel. Här finns nog allt!! Det käns nästan så. Och denna har jag bläddrat och drömt i många gåner. Massor med fina bilder med tydliga beskrivningar om hur de skall skötas.

Peter McHoyThe Complete Gardening Planning Book. En bok för att finna insperation av olika designer beroende på vilken typ av trädgård du har.

Peter McHoySuccessful Gardening. Lite av varje i denna bok som är mycket intresant att bläddra i.

The Royal Horticultural Society Gardening Manual av Ted Smart. En mycket värdefull bok i mina ögon. Massor med nyttig information i denna bok.

Lillies av Richard Bird. Oj oj OJ!! Jag älskar liljor och denna bok har jag tappat räkningen på hur ofta jag tittar i den. En fantastisk bok för er som gillar liljor och hur man förökar dom mm.

Gardener’s Diary. En intresant bok som berättar vad som skall göras månad för månad. men man får ta det lite med en nypa salt då vi bor i Sverige och ej i England. Jag gillar den i alla fall.

Dessa tre små UNDERBARA böcker från RHS är helt fantastiska. Jag älskar dom. Jag har haft massor med jälp av dessa och kommer nu få ännu mera då jag har en egen trädgård att leka i. Böcker jag rekomenderar varmt.

4 responses to this post.

  1. Posted by lotza on maj 4, 2006 at 8:02 f m

    Var beställer du böcker och DVD?
    Jag har lånat engelska trädgårdböcker på biblioteket och tycker att de är jättebra, England har ju en annan trädgårdshistorik än vad Sverige har så de är intressanta att läsa. Jag är förtjust i stilen "Cottage Garden" och skulle vilja ha tag i en bra bok, både historisk och modern stil.Ändrad av lotza den 2006-05-04 klockan 8:06 AM

    Svara

  2. Posted by Diana on maj 4, 2006 at 11:38 f m

    Engelska böcker och DVD
    Jag köper alla mina böcker när jag är i England coh DVD-filmerna köper jag online på nätet. http://www.play.com, http://www.amazon.co.uk är två av ställerna. Det är bara att leta upp dom.
    /DianaÄndrad av diana61 den 2006-05-04 klockan 11:39 AM

    Svara

  3. Posted by maloppa on maj 4, 2006 at 3:13 e m

    Va många spännande böcker!
    Fanns inga på biblioteket men hittade några titlar på http://www.bokfynd.se. Lånade en del engelska trädgårdsböcker från Trädgårdsamatörerna när jag var där sist, de har massor av litteratur att låna ut. Ska kolla efter dessa när jag kommer dit i höst igen, tack för tipset.

    Svara

  4. Posted by diana61 on maj 4, 2006 at 3:32 e m

    Engelska böcker
    Vad kul Maloppan att jag kunde komma med ett bra tips! Inte viste jag att trädgårdsamatörerna ånade ut böcker. Kul!

    Svara

Kommentera

