Harpalt i trädgården !!!

OK! Jag har nu varit ute och vårrensat i trädgården och när jag skulle riva bort silvereken runt syren trädet så låg en liten harpalt där. GÖSSES! MINA TULPANER ÄR I FARA!!!  Vad i hela friden skall jag göra??? Hjälp mig med bra råd, får att slå ihjäl den kan jag bara ej göra. Men kan man inte flytta bort den från området? Kommer den att klara sig?

Det visade sig att det var en unge till runt trädet så det var två rara ungar som satt och väntade på mamma.

Efter att ha hört mig för så fick jag reda av en som håller på med jakt att om man tar bort skyddet för ungarna så kommer mamman att flytta ungarna till en ny och säker plats så fort mörkter faller på. Vilket vi gjorde och när mörkret kom och vi ej längre kunde se ungarna i mörkret så kunde vi bara hoppas att mamman kommer och hämtar som och att ungarna är borta på morgonen, vilket dom var.

Här är två bilder till av andra ungen och de båda tillsammans.

4 responses to this post.

  1. Posted by buddha on april 9, 2006 at 10:10 f m

    Snö!
    Jag måste säga att jag är avundsjuk på dig nu. Ni har ju näst intill ingen snö alls till skillnad från här. Tjejen och jag har slagit vad om hur länge snön kommer ligga kvar. Hon tror till 1 Maj och jag till nästa helg. Som det ser ut just nu så kommer jag förlora med hästlängder! *suck*

    Svara

  2. Posted by maloppa on april 9, 2006 at 1:46 e m

    Låt den vara ifred
    Har fått lära mig att vid fara så flyr harmamman o lämnar ungen, risken är mindre att den ska bli upptäckt då. Antagligen är mamman i närheten och väntar bara på att du ska gå därifrån så hon kan hämta sin bebis, men visst är det lockande att ta upp den och kela lite. Tur att kameran fanns tillhands för att dokumentera den lilla sötnosen.

    Svara

  3. Posted by amaira on april 10, 2006 at 4:27 f m

    harpalten
    Ja, harmammor gör så, de ploppar ut sina ungar lite här och var. Sedan besöker de dem enbart för att ge di. Var glad åt din lilla trädgårdsbebis, tycker jag. Den är söt som socker, eller hur?

    Flyttar du den så tror jag inte den klarar sig, slå hellre ihjäl den i så fall, det går fortare och smärtfriare. Oavsett vad du väljer, så lär du ha harar på tomten i alla fall! I naturen förekommer inga "tomma områden", de fylls ut. Hägna in, eller sätt skydd runt träden. Jag skulle ha blivit jätteglad åt en harpalt, men det är jag det…

    Svara

  4. Posted by diana61 on april 10, 2006 at 12:22 e m

    Harpalt i trädgården !!!
    Visst är de söta så man dör, men jag vill ej ha dom i trädgården. Men jag fick råd om att ta bort skyddet så att mamman sedan kan flytta dom till en ny säker plats vilket vi gjorde och ungarna är nu borta. Ändrad av diana61 den 2006-04-10 klockan 12:22 PM

    Svara

Kommentera

